Olaf van Hese:
Volgens de algemene relativiteits theorie zorgt de zwaartekracht voor een ruimtetijd kromming. Alle massa in ons universum met al zijn zwaarte kracht zorgt zorgt voor "kuilen" in de ruimtetijd. Indien je de ruimtetijd voorstelt als een rubber laken (trampoline) waarbij de massa de trampoline uitrekt in kuilen, dan zou het verdwijnen van massa moeten leiden tot het ondieper worden van deze kuilen. De ruimte tijd zoals wij die geprojecteerd zien in een plat vlak wordt dan groter. Pas als alle massa in energie zou zijn over gegaan (E=mc2) is de trampoline gladgestreken. Vanaf de singularitiet (1 oneindig diepe kuil in ruimte/tijd) tot einde van universum (maximale grootte gladgestreken ruimte tijd) kan het uitdijende heelal verklaard worden door massa die in energie wordt omgezet. Donkere energie is dan in werkelijk niets anders dan het gladstrijken van ruimte/tijd door afnemende massa. Zwaartekracht wordt dan niet door gravitonen veroorzaakt maar door de virtuele deeltjes die verantwoordelijk zijn voor massa. De enrergie voor het krommen van de ruimte moet daardoor dan ook heel veel groter zijn dan we denken. Die komt dan weer vrij als met E=mc2 massa verdwijnt. Ik kan dit model niet toetsen omdat ik niet weet of er verband bestaat tussen afname van massa van het heelal en het uitdijen er van. Het uitdijen zou dan moeten overeenkomen met het vrijkomen van de parabolische ruimte.tijd in de "kuil"
Bedankt alvast om mijn vraag in behandeling te nemen.
Olaf
| Antwoord: | Kromming en energie zijn niet hetzelfde. De vergelijking met een rubber vel is misleidend. Om rubber te vervormen is energie nodig, maar met de ruimtestructuur ligt dat wat ingewikkelder. Ook een heelal dat helemaal geen materie bevat kan gekromd zijn en uitdijen, zoals o.a. door Willem de Sitter werd bewezen op grond van de Algemene Relativiteitstheorie. |
| Door: | Vincent Icke, Sterrewacht Leiden |